کد مطلب:223641 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:213

جغرافیای خراسان
خراسان بنقل یاقوت بلاد وسیعی است كه اول حدود آن مجاور عراق قصبه جوین و بیهق و آخر آن هند و طخارستان و غزنه و سجستان می باشد و از مهمترین شهرهای آن در زمان یاقوت نیشابور و هرات و مرو بود، و اكنون مركز استان خراسان مشهد می باشد.

خراسان در تاریخ ایران قسمتی مهم از صفحات آن را اشغال نموده است و حدود آن از تركستان و افغانستان و سیستان و ری بود و در وجه تسمیه آن نوشته اند چون آفتاب ایران از آنجا طلوع می نماید مشرق گویند و لشكر آنجا را لشكر شرق گویند.

خراسان اكنون از شمال به ماوراءالنهر از مشرق بهری رود و دشت نومید و از جنوب



[ صفحه 18]



بكرمان و از مغرب بعراق عجم و استرآباد محدود است.

مساحت خراسان - مساحت این سرزمین حدود 320 هزار كیلومتر مربع می باشد آب و هوای آنجا مختلف گاهی از طرف كویر و گاهی از طرف كویر لوت و گاهی از طرف سیبریه هوا جریان دارد و لذا یك ساعت گرم و ساعت دیگر سرد می باشد.

جمعیت خراسان - جمعیت استان خراسان قریب 3 میلیون می شود و جمعیت مشهد بالغ بر سیصد هزار نفر می باشد و مهمترین نواحی آنجا طوس است قدیم ترین ناحیه ایست كه از دو قسمت (نوقان - طاهران) تشكیل شده و قسمت مهم آنجا بود كه حمید بن قحطبه باغ و منزل گرفته و هارون بدانجا علاقه داشته و در همانجا مدفون شده و سناباد قسمت مرتفع نوغان طوس است كه اهمیت كنونی را در اثر وجود مبارك رضوی بخود گرفته است.